Jumaat, 30 Januari 2009

BICARA AGAMA


Leia gubah lagu bermesej ketuhanan


Oleh ZUARIDA MOHYIN








image001


Leia Az Zahra Justin Abdullah







SUNGGUHPUN gadis manis berkulit putih melepak kelahiran Sabah ini telah menghasilkan lagu-lagu semenjak berusia 15 tahun lagu, namun kehadiran single Mencari Yang Hilang adalah buah tangan penuh bermakna apatah lagi setelah bergelar Muslim.


Menurut Leia Az Zahra Justin Abdullah, 28 tahun, single barunya itu sebenarnya adalah luahan ikhlas beliau. Ia mengisahkan pengalaman kekosongan jiwanya sebelum menemui ketenangan di dalam Islam.


Beliau yang sebelum ini dikenali Farahdinah Justin Lusah adalah anak sulung kepada pasangan yang tidak asing lagi dalam dunia seni suara tanah air terutamanya di Sabah. Bapanya ialah penyanyi yang popular menerusi lagu Jambatan Tamparuli, Justin Lusah manakala ibunya, Clarice Boinsin ialah penyanyi popular di kalangan masyarakat Kadazan, Sabah.


Leia yang memiliki tubuh kecil molek ini pernah menganut Kristian Katolik menemui hidayah Ilahi selepas melalui pengalaman yang agak unik dan akhirnya melakukan pengislaman pada Oktober 2007 di Pejabat Agama Islam Sandakan, Sabah.


"Tidak pernah terlintas di fikiran apa lagi di hati untuk memeluk agama Islam sebelum ini. Islam bukanlah terlalu asing bagi saya kerana semenjak di bangku sekolah lagi saya mengetahui tentang Islam menerusi pergaulan dengan teman-teman.


"Pun begitu, boleh dikatakan apa sahaja yang berkaitan Islam, saya pandang negatif malah sehingga dikategorikan seorang yang anti Islam. Boleh dikatakan banyak masa saya dihabiskan dengan mengikuti aktiviti di gereja, tambahan pula sentiasa mendapat sokongan daripada nenek yang membesarkan saya selepas ibu bapa bercerai.


"Saya sudah ada misi saya sendiri sebagai penganut setia agama Kristian iaitu untuk menjadi biarawati. Untuk memastikan cita-cita ini menjadi kenyataan, saya sanggup mengikuti apa sahaja kursus yang diperlukan pihak gereja demi memenuhi kriteria tersebut," cerita Leia sewaktu berkunjung ke pejabat akhbar Utusan Malaysia sehari sebelum bercuti buat pertama kalinya untuk bertemu keluarga kandung selepas diri memeluk Islam.


Tambah komposer muda ini, yang bakal bernaung di bawah Hijjaz Records Sdn. Bhd. sebagai penyanyi nasyid apa yang menjadi titik perubahan kepadanya ialah selepas mendengar azan Subuh di dalam mimpi dan sebaik terjaga, kebetulan pula azan Subuh sedang berkumandang.


"Sebenarnya sebelum mengalami kejadian pelik itu, saya dalam situasi yang tidak keruan, sedih, serba salah, kecewa menguasai diri saya. Kepala saya berkecamuk memikirkan tentang Pencipta alam ini dan makhluk di muka bumi ini. Walaupun saya kuat dengan kepercayaan Kristian, namun jiwa saya tetap rasa kosong.


"Keresahan itu begitu membebankan fikiran dan menyesak perasaan. Saya menangis sehingga tertidur dan pada saat itulah saya bermimpi. Bila mendengarkan alunan azan itu, hati ini merasa tenang dan damai," akui Leia yang terus berusaha mencari seberapa banyak informasi mengenai Islam menerusi Internet dan berkunjung ke Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim).


Berkongsi perasaan sebaik diri bergelar Muslim, akui Leia kini jiwanya semakin tenang dan bahagia malah dia sanggup berhadapan dengan segala kemungkinan apabila berhadapan dengan keluarga kelak. Pun begitu, jauh di sudut hati kecilnya, beliau berharap agar mereka menerimanya dengan hati dan fikiran terbuka.


Tambah Leia yang memiliki Diploma Sains Komputer dari Pusat Teknologi Pengurusan Lanjutan (PTPL) selepas menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur kira-kira enam tahun lalu, beliau tidak perrnah menyesal dengan keputusan untuk terjun ke dunia hiburan yang penuh cabaran. Baginya medium hiburan merupakan salah satu kaedah dalam menyampaikan dakwah.


"Menerusi lagu-lagu nasyid, kita tidak sahaja berpeluang untuk menyampaikan apa yang terbuku di dalam hati selain mencari hiburan secara positif tetapi pada masa yang sama, berpeluang untuk berdakwah menerusi mesej daripada lagu-lagu ciptaan saya kelak.


"Saya juga yakin dakwah melalui lagu mampu membantu mengurangkan salah faham segelintir bukan Islam tentang agama Islam yang syumul ini. Manalah tahu insya-Allah, lagu tersebut mampu membuatkan orang terbuka hati untuk kembali kepada kebenaran Ilahi," harap Leia yang juga berkebolehan mencipta serta menggubah lagu.


Leia bersyukur sungguhpun usia pengislaman beliau masih hijau, ia tidak menghalangnya untuk terus menimba seberapa banyak ilmu agama Islam dan paling menariknya, semua maklumat berguna itu akan dikongi bersama pendengar menerusi lagu-lagu gubahannya.


Beliau juga berterima kasih kepada pasangan Haji Haniff dan Hajah Puteh Kalsom kerana kesudian mereka mengambilnya sebagai anak angkat, di samping sentiasa memberi tunjuk ajar terutamanya dalam aspek pemantapan akidah. Perkenalan mereka bermula pada Disember tahun lalu, sewaktu Leia menyuarakan hasrat untuk mendapatkan bimbingan daripada Perkim berkaitan praktikal solat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan